woensdag 20 juni 2012

Medion Lifetab problemen na update MD_LIFETAB_20120608.7 naar ICS

Vooreerst zou ik willen zeggen dat alles wat je doet op je toestel op eigen risico is.

Velen melden problemen na de upgrade naar Android 4.0.3 (ICS of Ice Cream Sandwich)
Indien je problemen hebt na de upgrade naar ICS maar je toestel werkt nog, dan kan je eventueel een 'Wipe Cache Partition' uitvoeren vanuit 'Android system recovery'.

Hiermee verwijder je geen data of apps maar enkel gegevens die gecached zijn door gebruikte apps. Dit kan je dus probleemloos doen zonder ook maar iets van je data te verliezen!
Zelfs indien je geen problemen ondervind kan het goed zijn om na de upgrade zo een wipe cache uit te voeren.

Procedure 'Wipe Cache Partition' vanuit 'Android system recovery':
1) Android system recovery opstarten
- Schakel je toestel uit
- Schakel je toestel terug aan door zowel de 'Volume +' knop en de 'Power' knop ingedrukt te houden.
- Houd de knoppen ingedrukt totdat het bericht 'OTA...' op je scherm komt.
- Laat beide toetsen los en druk nu afwisselend volgende knoppen in:
  • Volume -
  • Volume +
  • Volume +
  • Volume -
- Volgende zaken verschijnen op je scherm tijdens het indrukken van bovenvermelde knoppen
  • count 1
  • count 2
  • count 3
  • count 4
  • Na even te wachten verschijnt 'Android system recovery'
- Nu ben je dus opgestart in 'Android system recovery'
2) Uitvoeren van de wipe cache
Voor het uitvoeren van de 'wipe cache partition' druk je op de 'Volume -' knop totdat 'wipe cache partition' geselecteerd is (dus door driemaal op de 'Volume -' knop te drukken)
Als de lijn geselecteerd is druk je op de 'Power' knop om de wipe uit te voeren.

Nu krijg je het Android popje te zien en draait er een kubusje.
Na de wipe zal je toestel automatisch heropstarten

Klaar is kees!

Procedure 'wipe data/factory reset' vanuit 'Android system recovery':

Terugzetten naar fabrieksinstellingen na de upgrade naar ICS.
Indien je na bovenstaande procedure nog steeds problemen hebt met je toestel zou je hetvolgende kunnen uitvoeren:
Pas goed op met de 'wipe data/factory reset' aangezien deze optie al je data en al je apps verwijdert van het interne geheugen (sdcard).
Maak dus eerst een Backup van je apps en je data alvorens je dit uitvoert!

Start je toestel in Android system recovery  mode zoals hierboven beschreven in puntje 1).
In 'Android system recovery' druk je nu tweemaal op Volume -' totdat  'wipe data/factory reset' is geselecteerd en klik nu op de 'Power' knop om je toestel dus te resetten.

Je toestel zal heropstarten en het Android poppetje tonen met een draaiend kubusje.
Het kan tot 2 uur duren alvorens dit verdwenen is dus heb geduld!
Na deze wipe start je toestel op alsof je het nieuw hebt aangeschaft.
Via Play Store kan je wel eenvoudig al je apps terug installeren. Je google account, mail accounts enzoverder zal je wel zelf opnieuw moeten instellen.


Ter info:
In de 'Android system recovery utility' heb je volgende mogelijkheden:
  • reboot system now
  • apply update from external storage
  • wipe data/factory reset
  • wipe cache partition
  • apply update from cache
Je navigeert met de 'Volume +' en 'Volume -' knop en je voert een opdracht uit met de 'Power' knop.

46 opmerkingen:

  1. Probleem ligt niet alleen bij Medion blijkbaar. Ik zit al een paar dagen rond te surfen op internet en iedere tablet die is upgegrade naar ICS heeft problemen. Alles werkt bij mij nog, behalve de Wifi. Dus durf ik niet goed de cache wipe uit te voeren. Of zou ik toch proberen? Enig advies Johan??

    Alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met een Wipe cache partition kan je niks verkeerd doen. Ik heb het zelf ook uitgevoerd na de update.
    Op sommige forums raden ze aan om de wipe cache zowel voor als na de update naar ICS te doen.
    Let op dat je zeker en vast 'wipe data/factory reset' niet selecteert want dan worden wel al je apps en data verwijdert.(Dit heb ik per ongeluk gedaan toen ik in de recory menu zat)

    Bij het installeren van een ROM word er altijd aangeraden om een wipe cache te doen. Ikzelf heb wel geen ervaring met ROM installaties (er bestaan voorzover ik weet geen aangepaste roms voor de lifetab)
    Ik heb momenteel niet echt problemen met wifi, maar ik heb zoals vele anderen wel het gevoel dat wifi niet zo goed werkt dan in 3.2)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb na de ICS upgrade, problemen met het "booten", na het medion scherm, blijft het scherm zwart. Na een "tandenstoker" reset, gaat het weer goed. Gister het startup-sound uitgevinkt,waarna deze boot-symptomen weg zijn en dus steeds doorstart. Wat ik vreemd vind is, dat Medion zegt stuur de tablet maar op. Volgens mij kan een software update niet direct hardware defect maken en is het dus wachten op een bug-fix. Verder maakt een film , die je hebt gemaakt, met de camera een tikkend geluid bij het afspelen. Wifi is bij mij tot nu toe geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het tik geluid van de camera is het scherpstellen van de camera. Je moet je hand maar eens even voor de lens houden en dan terug weghalen. Dan zal je de tik geluiden horen. Deze worden mee opgenomen tijdens het filmen.
    Heb je al eens een wipe cache gedaan ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had ook problemen, maar las op het internet dat er problemen konden zijn met het WPA-PSK(2) instelling in je router. Ik deze tijdelijk op WEP gezet en de internet verbinding is weer stukken snelle, hoewel nog niet zo snel als voor heen. Nu maar wachten op een update.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb je ook een tip voor mij? Ik probeerde de wipe cache, maar na stap 1 (volume -, volume + enz.) kreeg ik helemaal niets meer in beeld. Ook niet na met een tandenstoker te hebben gereset.. Ik krijg alleen het woord Medion in beeld en daarna houdt het op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan alleen maar zeggen om het opnieuw te proberen. Proberen in systeem recovery te komen is niet de oorzaak van het probleem.
      Krijg je ota te zien als je de volume + en de power knop tegelijkertijd indrukt? Normaal als je dat krijgt op je schrem dan kan je met volume -,+,+ en - in de recovery komen.

      Verwijderen
  7. Ik heb hier ook zware problemen met de wifi.
    Ik beschik thuis over Fiber net en via speedtest haalde ik voor de update gemakkelijk een download van meer dan 10000 kbps wat behoorlijk is voor een tablet. Nu haal ik nog nauwelijks 1500 kbps terwijl mijn upload dan wel naar 5000 kbps gaat. Begrijpe via begrijpe kan.
    Alle trucjes al geprobeerd ook wifi manager. Geen verbetering.
    Moeten we wachten op een fix voor de wifi?

    Groeten,Koen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onderaan volgend blogbericht heb ik enkele tips over het Wifi probleem gezet. (gisteren nog aangepast)
      http://johanvanbogaert.blogspot.be/2012/06/mogelijke-procedure-medion-lifetab.html
      Ikzelf heb een linksys router en indien ik er kortbij sta haal ik met de speedtest.net app een download van 12217kbps en een upload van 3968kbps. Ik heb telenet fibernet 40 met als download 60mb en upload 4mb. Met mijn desktop (met kabel) haal ik 57,18Mbps voor download en 3,82Mbps voor upload.
      Met wifi is ingesteld op WPA_PSK en via de app WiFi ACE heb ik RSN en CCMP uitgeschakeld.(zie blogbericht)

      Verwijderen
    2. Johan,
      Bedankt voor je info. Ik stel vanavond mijn router opnieuw in.
      Ik hou je op de hoogte.
      1 ding kan ik wel stellen. Mijn lifetab blijft niet meer hangen na opstart sinds ik het opstartgeluid uitgezet heb.

      Groeten,
      Koen

      Verwijderen
    3. Ik heb ondertussen mijn router aangepast naar Wep en onder kanaal 10. Ik moet eerlijk toegeven dat het wat stabieler en sneller is. Niettemin blijft het bereik heel laag. Ook kunnen we een WEP beveiling deze dagen niet echt meer veilig noemen.

      Vandaar dat ik een officiële klacht gestuurd heb naar medion gestuurd heb, buiten de paar mailkes die ik van hun ontvangen heb.

      Ook het installeren van ES TAsk manager en hiermee de draaiende apps te killen biedt een beetje verbetering.

      Groeten,
      Koen

      Verwijderen
  8. Fijn dat de tablet bij jullie nog 'iets' doet. Hier is de tablet helemaal dood. ICS 4.0.3 was goed geinstalleerd en alles deed het, zelfs wifi. Daarna heb ik hem uitgezet, maar toen ik hem weer aan wilde zeggen bleeft het scherm zwart nadat het Medion logo was veschenen. Nu werkt niks meer. Heb een mail naar Medion gestuurd, maar nog geen reactie. Iemand een suggestie voor mij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet te vlug opgeven Mr Anoniem.
      Lees even volgend blogbericht..
      http://johanvanbogaert.blogspot.be/2012/06/mogelijke-procedure-medion-lifetab.html
      - Haal eventueel de sim kaart en micro sdhc kaart uit je toestel.
      - Doe eerst een 'Wipe Cache Partition'
      - Je kan altijd de reset knop gebruiken om je toestel te herstarten indien het toestel niet volledig opstart.
      - Zet de fabrieksinstellingen terug indien het bovenstaande niet helpt (dan ben je wel al je data en apps kwijt).
      - Geef de moed niet op. Bij velen lukt het niet van de eerste keer. Soms duurt het zeer lang alvorens Android opstart (heb wat geduld). Maar in de meeste gevallen geraakt je toestel wel opgestart.
      - Lees antwoorden van andere gebruikers over dit update probleem. Soms worden er goede tips gegeven.
      Johan

      Verwijderen
  9. Met een paperclip aanzetten als hij opgestart is het geluid uit zette dan start hij wee dan start hij weer op

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goedenavond,
    Ook ik herken veel van de bovenstaande klachten na de ICS update van Medion.
    Niet meer opstarten, en nog maar zeer zwakke wifi ontvangst.
    Voor zover ik op Internet heb kunnen zien, was het wifi probleem al maanden geleden bekend.
    Maar goed, we zitten er nu mee opgescheept en gelukkig heeft het deuntje uitschakelen tenminste geholpen want starten doet ie gelukkig weer.
    Geen reset naar fabrieksinstellingen maar wel de wipe cache actie uitgevoerd, maar ik zie geen verbetering v.d. wifi ontvangst.
    je schreef het volgende:
    Met wifi is ingesteld op WPA_PSK en via de app WiFi ACE heb ik RSN en CCMP uitgeschakeld.(zie blogbericht)
    Als ik in de PlayStore deze app wil downloaden, dan lees ik dat hij niet kan werken onder het nieuwe ICS - Hoe zit dat nu precies.
    Ik gebruik zelf wifi Analyzer op zowel mijn smartphone als op de Lifetab.
    Ik heb beide naast elkaar op tafel gezet om het wifi signaal te meten.
    Op de smartphone blijft de naald vrij rustig, maar op de tablet lijkt het soms meer een ruitenwisser.
    Bijzonder slordig van Medion om een update af te leveren zonder eerst uitvoerig het wifi signaal te testen, terwijl ze konden weten dat het links en rechts al fout was gegaan.
    Onbegrijpelijk dit soort zaken.
    M. Vr. Gr.
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim, je hebt gelijk dat er wordt aangegeven dat WiFi ACE niet compatibel is met ICS. Ik heb het desalniettemin geinstalleerd en die 2 instellingen uitgeschakeld. Ik heb via de app Speedtest.net proberen nagaan of er een verbetering was. Maar gezien de fluctuerende testresultaten van Speedtest kan ik niet echt zeggen of het resultaat nu beter is. Mijn browser blokkeert af en toe, maar wifi lijkt me toch stabiel.

      Verwijderen
  11. ik heb de WIPE CACHE PARTITION uitgevoerd zoals JOHAN beschreven had en de LIFETAB werkt terug en start ook sneller op als voorheen.
    Dank u JOHAN !
    mvg,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo, ook hier natuurlijk de bekende problemen maar na wipe cache nog steeds niets opgelost. Kan geen filmpjes meer kijken via YouTube. Apps worden te langzaam gedownload zodat er een foutmelding komt. Web-paginas worden zomaar afgesloten of de browser reageert niet. Vreselijk als zon ding niet werkt. Wat adviseren jullie ? Terugzetten naar de fabrieks instellingen of medion bellen? Ik hoor het graag want de lol is eraf.
    Mvg. Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Best eerst de security van je wireless verbinding eens aanpassen. Ofwel WPA2/AES ofwel WEP. Ook het kanaal instellen lager dan 10.
      Als je een backup kan nemen van al je data, kan je eventueel de fabrieksinstellingen terugzetten. Hierdoor worden alle apps verwijdert en start je van een cleane installatie.

      Verwijderen
    2. Geen idee hoe dat werkt maar ga het proberen. Bedankt voor de tip !!

      Verwijderen
    3. Als je wil kan ik je er wel bij helpen. Maar hoe dit in te stellen hangt af van welk type draadloze router je gebruikt.
      Grofweg kan je volgende procedure volgen.
      - In een browser (internet explorer) het ip adres van je router ingeven waardoor je de webinterface van je router opent.(zie eventueel in de handleiding van je router)
      - Hier ga je naar de instellingen voor draadloos netwerk.
      - Op die pagina kan je de beveiligingsmodus aanpassen.(WPA2, WPA, WEP of geen). Probeer hier WPA2/AES ofwel WEP. Je moet dan met je tablet opnieuw een verbinding maken met je router en controleren of de draadloze verbinding beter is dan voordien.
      Telkens op 'Instellingen opslaan' klikken zodat je wijzigingen bewaard worden.
      Johan

      Verwijderen
    4. En voor de mensen die met Fiber net werken en geen extra router hebben, kunnen dat via "mijn telenet" instellingen internet aan passen.

      Groeten,
      Koen

      Verwijderen
  13. Geweldig bedankt, ik ga het proberen en zal laten weten of het me gelukt is.
    Groeten mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  14. na de update kan ik mijn lifetab niet meer met mijn laptop verbinden. De tablet wordt niet meer herkent. Is dit een probleem wat vaker voorkomt?

    Gr. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op mijn Windows 7 desktop heb ik de Android SDK ontwikkel omgeving geinstalleerd.(ik ben geen ontwikkelaar, maar om een adb shell te gebruiken heb je dit nodig)
      http://developer.android.com/sdk/index.html
      Vanuit de Android SDK Manager kan je de 'Google USB driver' installeren.
      Als je de tablet aansluit krijg je een usb symbool in de notificatie balk. Als je daarop klikt kan je kiezen tussen: Media apparaat(MTP) of Camera (PTP).
      Bij MTP krijg je toegang tot het interne geheugen en de eventueel ingeplugde sdcard.
      Bij PTP krijg je enkel de DCIM en Pictures map te zien.

      Verwijderen
  15. Een weekje ging het goed, na de update. Nu krijg ik mijn Wifi niet meer aan. De Lifetab zegt dat hij "even geduld, wifi inschakelen" maar dat doet hij niet.
    Ik heb ondertussen ook de cache schoongemaakt "Wipe cache partition", maar dit heeft niet geholpen.
    Ik had wifi fixer en wifi analyzer geïnstalleerd... maar heb deze ondertussen verwijderd. Zij vinden ook geen wifi kanalen...
    Een tip of toch maar terug nr de fabrieksinstellingen riskeren?

    Grtz,
    Dimi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb niet direct raad. ev. laatste apps verwijderen.

      Normaal zou teruggaan naar fabrieksinstellingen het probleem moeten oplossen. Maar het is een drastische maatregel. Vooral omdat je de applicatie data niet kan backuppen en terugzetten. Je kan natuurlijk wel al je eigen data backuppen.

      Verwijderen
    2. Merci Johan. Fabrieksinstellingen hebben gewerkt. Alles gaat goed, behalve de camera. Klikkend geluid, scherpstellen, zowel foto als video. Is er daar al een oplossing voor?
      Mercikes,
      Dimi

      Verwijderen
    3. Er is tot nu toe geen oplossing voor dit probleem.
      Van zogauw ik weet heb van een oplossing plaats ik het sowieso op mijn blog.
      Johan

      Verwijderen
    4. Ik heb aventoe ook het probleem van wifi inschakelen.... en er gebeurd niks.
      Dit probleem doet zich bij mij vooral voor bij een lage batterijspanning.
      De stekker insteken en na veel geduld komt het uiteindelijk in orde (bij mij).

      Verwijderen
    5. Hoi Wendy
      Ik heb het probleem dat wifi niet automatisch verbind met mijn router als ik de tablet opstart.
      Als ik wifi uitschakel en opnieuw terug aanzet dan maakt hij wel automatisch verbinding.
      Er zijn nog mensen die dit probleem melden.
      Johan

      Verwijderen
  16. Hallo Johan,
    ik heb nog 2 vragen.
    Via de app WiFi ACE heb ik RSN en CCMP uitgeschakeld.
    Dat lukt bij mij ook wel, alleen niet blijvend. De instelling wordt dus niet gesaved.
    Wat gaat hier fout, of werkt de app toch gewoon niet onder ICS.
    En dan, wat is het verschil tussen een "Wipe cache partition" en het gebruik van de app History Eraser alwaar je kunt aanvinken "Clear All Apps Cache" en alle Mb's zijn weg.
    Wifi ontvangst dus nog altijd matig, het wachten is op de Medion update.
    M. Vr. Gr.
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim
      1)Eerst was het bij mij ook dat het uitschakelen van deze opties niet werden bewaard. Naderhand bleek dat je na de optie wijziging je wifi even moet uit en terug aanzetten. Dan is hetg wel definitief.
      Maak een wifi verbinding, schakel in WiFi ACE RSN en CCMP uit, sluit WiFi ACE af, zet je Wifi in Android uit en terug aan.
      Als je nu in WiFi ACE gaat kijken is het in orde. Ook na een reboot blijft de wijziging behouden.

      2)
      Indien je problemen hebt met het opstarten van je toestel kan je via 'Android system recovery' 'Wipe cache partition' uitvoeren. Hierdoor word de /cache partitie verwijderd en geformateerd.
      Ik heb geen informatie gevonden die zegt dat 'Clear All Apps Cache' exact hetzelfde doet, maar veel kans van wel.
      Ook kan je vanuit 'Android system recovery' 'wipe data/factory reset' uitvoeren. Deze optie is ook terug te vinden bij je instellingen in Android.
      De recovery console gebruik je indien je problemen hebt met het opstarten van Android. Sommigen raden aan om de wipe cache na een systeem upgrade tot zelfs drie maal uit te voeren om zeker te zijn dat dit goed uitgevoerd is. (dit is vooral indien je zelf andere roms installeert, maar bij mijn weten bestaan er nog geen roms voor de lifetab)
      Johan

      Verwijderen
  17. Dears,
    Vandaag is er een nieuwe update beschikbaar: geen problemen meer met wifi en WPA !!! De gewone snelheden van de verbinding is terug. Oef ! Redelijk snel geïnstalleerd.
    Allen daarheen ;-)
    Greetz Emdeka

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Emdeka voor de info. Deze morgend was de update blijkbaar nog niet beschikbaar dus had ik hem nog niet binnen gekregen.
      Ik heb er een klein blogberichtje over gemaakt:
      http://johanvanbogaert.blogspot.be/2012/07/update-mdlifetabp951420207038-is.html

      Johan

      Verwijderen
  18. Hallo Johan,

    Ik heb een vraagje, ik heb een empire electronix M712 tablet. Deze loopt regelmatig vast en blijft dan hangen op een blauw/paars scherm (zelfs een keer groen) Dit gebeurt vooral nadat je het tablet van standby haalt. Ik heb al alles terug gezet naar de fabrieks instellingen maar hij doet het nog steeds. Er zit een android versie 4.0.4 op. Zal het helpen als ik een Wipe Cache Partition uitvoer? Kan dit het probleem verhelpen? Of heb je nog andere tips?

    Groetjes Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een Wipe Cache partition kan sowieso geen kwaad om uit te voeren. Dus dat zou ik proberen als ik van jou was.
      Heb je je probleem al gemeld op de website? http://www.empire-electronix.com , ook andere mensen met dit toestel melden problemen maar zeggen dat ze verder geholpen zijn door de fabriekant.
      Johan

      Verwijderen
  19. Hey vraagje ? Ik heb in plaats van power en vol+ power en vol- als eerste ingedrukt. Nu enkel nog zwart scherm en start niet meer op. Wat kan ik nu nog doen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Danny, heb je nadat je de power en vol-, ook de sequentie -,+,+,- uitgevoerd? Zoja, dan heb je je toestel in APX mode gebracht! De enigste manier om daar uit te geraken door de bootloader te herschrijven. Zie volgende blog om je toestel te rooten, daar vind je info om uit die APXmode te geraken. http://blog.johanvanbogaert.be/2012/07/rooten-van-een-medion-lifetab-p9514.html De schrijver van die rootscript kan u helpen en is te vinden op volgend (duits) forum http://www.handy-faq.de/forum/medion_lifetab_p9514/231010-medion_lifetab_p9514_root_rooten-29.html Ik kan je verderhelpen met die root procedure, maar je zal Satnek moeten contacteren als je gewoon uit die apx mode wenst te geraken. raak niet in paniek, want het is op te lossen, alleen zal het wel wat kunst en vliegwerk kosten Johan

      Verwijderen
  20. Ik wil een harde reset uitvoeren. Ik heb de Empire elektronic M712 en wil daar een Ik kan wel in het menu komen. en met de volumeknop in het menu bladeren. Maar ik kan geen enter geven met de Power knop.
    Wie weet hoe ik wel een factory reset kan uitvoeren?????

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heey Appie Kouwenberg, hoe ben je in het menu gekomen dit lukt mij niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem
      Ik heb even gezocht naar info over de M712, maar er is niet zoveel over te vinden.
      Misschien kan je de methode beschreven op volgende website eens uitproberen:
      http://www.wikihow.com/Reset-Your-Android-Phone

      Soms moet je ook 2 knoppen gelijktijdig indrukken (bvb volume + en - tegelijkertijd of de powerknop met een volumeknop)


      Ik heb wel info gevonden om het toestel te rooten. Nadat het toestel geroot is heb je meer mogelijkheden om je toestel aan te passen: http://droidchina.com/forum/Thread-Auto-Root-MTK6589-One-click-root?page=19

      mvg
      Johan

      Verwijderen
  22. Hey Johan hoe kan ik persoonlijk contact opnemen met je?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan een persoonlijk bericht sturen via Facebook.

      Verwijderen
  23. Hallo Johan,

    na hard reset krijg ik de tablet helemaal niet meer opgestart. Ook niet met de reset in te drukken. Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen