donderdag 21 juni 2012

Mogelijke procedure Medion Lifetab update naar Android 4.0.3



Betreft update MD_LIFETAB_20120608.7


Als eerste zou ik zeggen verlies je geduld niet en begin niet te snel te panikeren. Als je toestel goed werkt op 3.2 wil dit zeggen dat er niks mis is met de hardware. De problemen die je hebt in 4.0.3 zijn in de meeste gevallen software problemen.

Is je toestel reeds op Android 4.0.3 dan kan je eventueel het gedeelte 'Reeds op Android Ice Cream Sandwich?' lezen.


Update Procedure:
(procedure gedeeltelijk overgenomen van het bericht: ICS update problems? - fix them with these steps)
- Het is raadzaam om eerst al je software te updaten via de Play Store. Apps die root nodig hebben kan je best verwijderen (root is weg na de update).
- Daarna maak je een backup van al je data (inhoud van /sdcard) naar een andere computer of externe media  zoals bvb een micro sd kaartje. Je kan je apps met ES File Explorer backupen, maar indien alles via Play Store geinstalleerd is, hoef je dit niet echt te doen. Is je toestel geroot dan kan je via 'Titanium Backup root' al je apps met bijhorende data backupen. Om via dit programma apps terug te zetten zal je wel terug root toegang moeten hebben. En aangezien op dit moment het nog niet mogelijk om een Lifetab met ICS te rooten heeft het misschien ook niet zoveel zin om dit te doen.
- Dan kan je het beste een 'Wipe cache partition' uitvoeren. Hoe je dit doet kan je terugvinden in volgend blog bericht: Medion Lifetab problemen na update MD_LIFETAB_20120608.7 naar ICS
- Nu voer je de update naar Android ICS uit.
- Na de upgrade kan je best terug een 'Wipe cache partition' uitvoeren.

Reeds op Android Ice Cream Sandwich?

Voor degenen die reeds geupdate zijn zou ik alsnog aanraden de 'wipe cache partition' uit te voeren (ook cold boot of hard reset genoemd). Je doet er niks kwaad mee en het kan problemen oplossen aangezien je hiermee de cache die de apps in Android 3 hebben aangemaakt verwijderd.

Indien je merkt dat na de update en enkele reboots, je toestel nog langs geen kanten werkt dan kan je een 'Wipe data/factory reset' uitvoeren

Je kan best je toestel even gebruiken en enkele malen rebooten, je zal merken dat het toestel vlotter begint te werken op deze manier.

Hoe je een 'Wipe data/factory reset'  doet kan je terugvinden in volgend blog bericht: Medion Lifetab problemen na update MD_LIFETAB_20120608.7 naar ICS
Hiermee verwijder je alle zelf geinstalleerde apps en data. Dus maak dat je een goede backup hebt.
Hierdoor vermijd je dat je tablet problemen heeft omwille van incompatibele software.
Na die 'Wipe data/factory reset' kan het tot twee uur duren (dit was zo bij mij het geval) alvorens je toestel is heropgestart. Je ziet het Android popje met een draaiende kubus en dit moet je laten doen, ook al duurt dit meerdere uren. Na de reset moet je dan alles opnieuw instellen zoals je gedaan hebt toen je het toestel kocht.

Na een Wipe data kan je vanuit de Play Store  eenvoudig alle apps van voordien opnieuw installeren. Gegevens die Google heeft gebackuped komen ook terug op je toestel. En dan plaats je je eigen data gewoon terug.

Indien je toestel geroot was, zal je merken dat de root weg is! Momenteel bestaat er nog geen mogelijkheid om opnieuw te rooten. Dus installeer geen software die root vereisen.

Voor degenen die hoopten terug te gaan naar Android 3.2 denk ik dat dit ijdele hoop is. Normaal is het niet mogelijk om Android te downgraden (alé toch niet onze medion lifetab! Voor sommige andere merken kan je aangepaste (geen officiele) ROMs installeren en dan is alles mogelijk)

Veel succes met Ice Cream Sandwich op je Lifetab!
Johan

ps:
- De WiFi verbinding werkt beter na de bovenvermelde procedure maar nog altijd niet zo goed als in 3.2 vind ik.
Bij sommigen werkt WiFi beter indien ze de WiFi security instellen op WEP ipv WPA of WPA2. Wat je ook kan proberen is de security te laten staan op WPA of WPA2 en dan WiFi ACE te installeren vanaf de Play Store. In de app moet je bij 'Security Protocols' 'RSN' uitschakelen en bij 'Pairwise Cyphers' 'CCMP' uitschakelen. Dit heeft bij sommigen een positieve invloed op hun wifi verbinding.
Ook raad Medion aan om het kanaal van je router in te stellen op een kanaal lager dan 10.
- Sommigen melden dat hun toestel beter werkt nadat ze het opstart geluid hebben uitgeschakeld. Altijd het proberen waard.(Instellingen, geluid, Systeem opstart sound)
- Het tik geluid van de camera is het scherpstellen van de camera. Je moet je hand maar eens even voor de lens houden en dan terug weghalen. Dan zal je de tik geluiden horen. Deze worden mee opgenomen tijdens het filmen.
- Medion heeft laten weten dat ze aan een fix aan het werken zijn voor het Wifi en camera probleem.

OTA Update bestand

http://tapntap.http.internapcdn.net/tapntap/medion/Lifetab_p9514.20120608.7-ICS-signed-ota-update-20120608012946.zip



20 opmerkingen:

  1. 'Wipe data/factory reset' en cache geleegd, maar geen verbetering qua wifi hier...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. WPA/PSK beveiliging van de router even uitgezet na het ergens gelezen te hebben op deze blog. Internet gaat "beter", niet goed, gewoon beter (dan niks)

      Verwijderen
    2. - Medion support (gelezen in een Duits forum) laat weten je het kanaal van je router best instelt op een kanaal lager dan 10.
      Iemand heeft, op een ander blogbericht van mij, gemeld dat hij het kanaal van 13 naar 9 heeft gewijzigd en dat heeft een verbeteren teweeg gebracht (nog altijd niet echt super zegt hij)
      - Medion raad het terugzetten naar fabrieksinstellingen aan indien je hun het wifi probleem voorlegt.(zonder garantie op verbetering natuurlijk)
      - Op andere blogs is te lezen dat sommige tablets met ICS 4.0.3 wifi problemen hebben en dat dit te maken heeft met de SIM kaart die in het toestel zit.
      In volgende blog vind je daar meer info over
      http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1445766
      Spijtig genoeg kunnen we deze wififix niet proberen aangezien het nog niet mogelijk is de lifetab te rooten.

      Verwijderen
    3. Hi Johan, onder android 3 werkte mijn router prima !! Echter na de update naar ics geen wifi meer! Helpdesk medion en nu ook hier wordt geadviseerd om de router instellingen aan te passen. Dit lijkt mij geen goede oplossing want dat moet je dan op een eventuele andere locatie(dus niet de thuis-router)ook doen! En hoe zit het dan met de zgn hotspots ??? Nmi moet Medion zsm een fix aanbieden voor het wifi probleem.

      Verwijderen
    4. Wij begrijpen dat u een probleem heeft, wat ontstaan is na het updaten van uw lifetab naar Android 4.0.3.

      Mail van medion:

      Momenteel zijn wij bezig met het zoeken naar een passende oplossing. Dit zal een nieuwe update zijn waarin deze problemen verholpen zijn.
      Tot het moment van deze oplossing kunt u uw router instellen op een kanaal lager dan 10 en eventueel de beveiliging op WEP of WPA2/AES zetten. Hulp hierbij wordt verzorgd door de leverancier van uw router. Gebleken is dat daarmee de WIFI stabieler werkt.

      Verwijderen
  2. Kanaal van mijn router stond/staat op 5
    Er zit ook geen Sim kaart in mijn toestel.

    Ik zit bij telenet en ik kan beter surfen via mijn Homespot, dan via mijn eigen verbinding. Nog altijd niet super, maar ik kan tenminste weer iets openen en iets kleins downloaden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je Telenet Homespot is onbeveiligd. Zou dat de reden kunnen zijn?

      Verwijderen
    2. denk idd ook dat het een probleem is met de wep protocollen van de beveiliging. Je merkt het verschil duidelijk.

      Verwijderen
  3. Ik ga eens proberen vandaag (ideaal weer hiervoor , haha)) met (tijdelijk) alle beveiliging op mijn router uit te zetten.
    Kanaal eens veranderen... en nog meer van die truukjes.
    Je weet maar nooit ;)
    Ik had onmiddellijk na de update heel slechte verbinding (Linksys + telenet) en door iets te veranderen op mijn router is dit aanzienlijk verbeterd. Heb nu al terug verbinding tot in mijn slaapkamer, maar het is nog niet optimaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. eens proberen om de beveiliging van uw router op WEP in te stellen en dan werkt Wifi uitstekend (bij mij toch)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik las ook ergens dat de batterij het minder lang zou doen.
    Tip: ga naar de play store en haal daar een calibratiesoft voor de batterij af. (Is een must na een ROM/Firmware update).
    Ikzelf gebruik op mijn Android phone "BatteryCalibration" van "marosige"
    Op de medion moet ik dit nog uitvoeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Interessant om weten. Alleen zullen we nog even op SattNEK moeten wachten alvorens opnieuw te kunnen rooten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Yep, was even vergeten dat je root nodig had ...

    Iets wat blijkbaar al gedeeltelijk wil helpen:

    Run down the battery until it turns itself off
    Turn on the device and charge for at least 8 hours
    Unplug the device, turn off and charge for another hour
    Unplug the device, turn on and wait for 2 minutes
    Turn off and charge for another hour
    Use the device as normal!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het heeft inderdaad veel met de beveiliging te maken. Zolang ik geen beveiliging instel gaat het redelijk snel... maar eens WPA2 erop zie je de snelheid zo terugvallen :(
    WEP nog niet geprobeerd. Is ook geen optie eigenlijk. Ik wil dat Medion voor een degelijke update zorgt!!

    Die BatteryCalibration ga ik ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Upgrade gedaan via deze procedure. Verliep perfect. Wifi blijkt te werken. (ik kan youtube'n evenals Sony Music unlimited... het lijkt ok).
    Enkel probleem met TVOveral (belgacom) welke niet meer werkte, maar dat is nu opgelost:
    1. Uninstalleer TVOveral app
    2. Laat '3d party applicaties toe' via de Beveiligingsinstellingen
    3. Download the APK vanaf deze link: http://bgchulp.comyr.com/TV%20overal.htm
    en het werkt terug... (ziet er zelfs beter uit dan de vorige versie)

    Nu een beetje spelen en alles verder testen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook upgrade gedaan via de procedure die Mark beschrijft. Verliep zonder echte grote problemen.

    ps. Kijk ook eens op jouw ictvacature

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Johan heeft u ook ervaring met de s9512 Lifetab, hij is na een update gebricked, niet benaderbaar meer en de drivers zover ben ik al staan er op, helaas blijven ze niet digitally signed, dus de communicatie tussen tablet en pc kan niet tot stand komen, ik wil de tab compleet herinstalleren maar via fastboot adb kom ik er niet in, ook workaround voor digitally signed drivers en workaround voor path aanpassingen lukken niet, enig idee of er nog een manier is de ROM van de Tab werkt ook niet aangezien ik via USB naar mijn pc geen comm open kan zetten (dankzij de niet digitally signed drivers) adb maakt wel connectie maar geeft een driehoek dus de drivers willen niet de paden niet, heb zelfs SDK android eropgezet dat hielp ook niet, ik heb slechte ervaringen met de Medion helpdesk, en het 75 eurocent kostende +32 nr vanuit NL bellen wederom is ook geen optie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. https://www.medion.com/be/nl/service/_lightbox/software_details.php?did=11436 intussen alweer een neiuwere versie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Thomas, bedankt voor ee info. Ik denk niet dat ik momenteel deze update ga installeren omdat ik dan root toegang kwijt ben. Ik gebruik de tablet als foto kader en hiervoor doet het nog goed dienst. Heb Lama geĂŻnstalleerd om s nachts het scherm uit te laten schakelen.

      Verwijderen